aqilah

 Assalamualaikum salam sejahtera
Kepada anda semua moga bahagia

Sollalahu rabbuna eala nuril mubin
Ahmadal musthafa saiyidil mursalin
Wa eala alihi wasohbihi ajmaiin

 assalamualaikum semua, bercakap mengenai salam ni teringat dekat one of my senior at school..hahaha. waktu tu saya jalan2 dan terserempak dengan senior saya ni..dan saya dengan gembiranya ..tegur dia.."hi *** " dia pun senyum dan cakap..assalamualaikum! hahahah malu giler saya waktu tu..huh!!, nasib baik kawan saya tak ada kat tempat tu..hahahaha. then saya pun balas balik waalaikumussalam..memang memalukan la..sebab dia dengan kawan2 dia sengih2 tengok saya waktu tu..hehe. :)

Ok lah kita tutup cerita mengenai pengalaman saya..sekarang saya nak beri maklumat tambahan buat pembaca-pembaca untuk dijadikan panduan pada masa hadapan...tahukah anda cara memberi salam yang sebetulnya? saya dapat maklumat ni pun daripada kakak saya yang kebetulan terbaca artikel ni..jadi saya ingin kongsi bersama..semoga saya dan anda semua dapat betulkan cara memberi salam dan cara menjawab salam dengan betul pada masa akan datang :)
  
cara memberi salam.

 Baginda SAW memberi salam dengan lafaz Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

 dan menjawab salam- Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”


selalunya macam mana kita jawab salam??


1)WAALAI KUMUS SALAM” (sebetulnya dijawab begini)

2)WAALAI KUM SALAM ( salah! tetapi seringkali kita jawab macam ni kan,kan)


hahahahaha, yang ini lagi satu..saya sendiri pun pernah buat!  ingatkan saja untuk suka-suka nak main dengan kawan-kawan, tapi saya baru dapat tahu statements ni  walaupun dalam nada bergurau, tetap telah menyalahi syariat  dan BERDOSA!  walaupun nak bergurau senda dengan kawan-kawan :

berikut adalah statement nya :

!) “  Eh, nanti jangan lupa kau kirim salam dekat siti, ye

sepatutnya kita cakap macam ni :Eh,nanti jangan lupa kau kirim salam, assalamulaikum, dekat siti ,ye?

2)  ” kau  tolong kirim salam maut kat siti yer. ( yang ini pun tak boleh ek, walaupun saja bergurau)


malahan, janganlah kita menggantikan perkataan Assalamualaikum” dengan A’kumdalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.


Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan            
  “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.


dan untuk kebaikan kita bersama!hehehe.. tolong la beritahu dekat, sahabat handai dan ahli keluarga kita..kalau nak tulis ringkas tu biarlah '"As Salam" bukannya "A’kumperkataan ni membawa maksud yang lain. iaitu gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Konklusinya, kita kena ingatkan kepada mereka yang lupa dan beritahu kepada mereka yang belum mengetahui..:)

P/S : nama siti adalah contoh semata-mata ;)
                                                                                                                                                                                   
                          
                                                                                                                                
                                             
0 Responses

Post a Comment