aqilah
Assalamulaikum semua! ok hari ni saya nak cakap pasal sedekah.. persoalan dekat sini anda pilih memberi atau menerima ??.. kalau saya la.. saya pilih dua-dua! hehehhehe. tapi kalau memberi saya lebih puas hati sebab bila saya beri hadiah or pertolongan.. saya akan rasa lebih gembira daripada menerima .saya suka bagi hadiah dekat seseorang tu bila dia  tak ada! pelik kan?? hahhaa. sebab saya tak tahu nak respon apa bila dia terima hadiah tu.. jadi saya prefer letak barang tu dekat tempat orang tu.. then tulis nama saya! habis cerita.. tak adalah saya malu-malu.. pernah sekali tu saya bagi hadiah depan2 tau. tapi saya bawa kawan saya la temankan saya.hehehe. lepas tu masa nak bagi hadiah saya cakap lah 'nah hadiah'.. *saya sendiri tak tahu reaksi muka saya waktu tu macam mana* hahhahah! lepas tu si penerima tu cakap dekat saya.. eh, macam tu ke nak bagi hadiah?? apalagi saya buat tak tahu je la..dan saya pernah bagi hadiah.. tapi saya tak tulis nama ..hahha! saja nak test orang tu.. yang peliknya dia tahu saya bagi? dan cakap terima kasih. haish..apalagi..saya pun  cakap..mana ada saya bagi! hahaha.sorry ye.. saja main2! 

ini pula kisah menerima.hehheh. kawan saya selalu bagi hadiah dekat saya.dia ni baik + kelakar+ pandai!
hahaha.. package.kejap2.. ada jer hadiah.. hehe. saya tak tahu nak respon apa? hahha.. saya senyum dan cakap terima kasih dekat dia.. sebenarnya saya malu! hehhe.. sebab tu kalau saya keluar mana2 dan nampak brg yg cantik2 saya akn beli untuk smua kawan baik saya! baru adil kan?? fair n square.. layanan yang sama rata.tapi kalau adik beradik saya bagi hadiah saya tak malu pun.. hahhah. sebab dah biasa..

berbalik pada tajuk..Oh! nak tahu? kelakar tahu tak? saya ingat lagi last year masa saya form 3..soalan dalam kertas agama..dia tanya berikan contoh2 sedekah? lepas tu saya fikir ..eh senang soalan ni.. dengan gembiranya saya pun jawab lah..

1-beri sedekah dekat anak yatim
2-beri duit dengan ikhlas dekat masjid
3- *tak ingat dah saya jawab apa yg ini

hahah! suka la kan soalan senang.. then bila dapat balik kertas ..semua pangkah! salah! hahaha..
selepas buat perbincangan dengan ustazah saya ni barulah saya tahu apa contoh2 sedekah..ustazah saya ni bagus sangat kalau dia ajar confirm masuk otak! boleh dapat guru terbaik.. dan kalau dia buat lawak.. dia tak gelak tau..orang lain gelak sampai tak leh berhenti!! sangat best! :) eh, dah melalut pulak ni.haha..
nak tahu apa itu contoh2 sedekah yang kitaorang bincangkan dekat sekolah last year??

1-setiap langkah ke masjid itu satu sedekah :)
2- mengalihkan paku atau benda yang bahaya dekat jalan pun sedekah :)
3-senyum itu pun satu sedekah!

ceh!.. ni la jawapannya.. kenapalah saya tak fikir secara rasional masa jawab kertas agama waktu tu..hehhe..
tapi tak pe..kita belajar dari kesilapan kan? apa salahnya?

saya tahu mesti semua orang tahu kalau kita beri sedikit kita akan dapat banyak kan? yelah bagi orang kaya mungkin dia tak kisah kalau keluarkan duit sedikit! sebab dia tahu dia akan dapat banyak.. sebab tu la..orang kaya bertambah kaya .. tapi bagi orang miskin atau kurang berkemampuan dia salah sebenarnya.. dia fikir kalau dia ada duit sikit tak payah sedekah.. sebeb nanti duit habis! sebab pemikiran ni lah orang susah semakin susah dah orang senang bertambah senang? kan? yelah.. tak kisah la susah ke senang janji sedekah..
sikit pun sikit lah.. asalkan kita bersedekah. saya pernah dengar lagu ni masa jamuan hari raya pendduk kawasan rumah saya ni.. lirik dia " tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima" best lagu ni.. tapi lagu orang dulu2 la..saya pun tak tahu tajuk lagu ni. hehhe.

dan semalan saya terjumpa mutiara kata dekat blog someone..tak ingat sapa dia. heheh
dia tulis ini :

Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.


baguskan kata2 ni? dan saya paling tak suka kalau tengok dekat mana-mana lah..  dekat sekolah ke..tv ke or else...asal bagi sumbangan jer.. nak tunjuk-tunjuk..nak bagi tahu nama kelab la..sayarikat la.. baik tak payah bagi..kalau nak anouce smua tu.. pada pendapat saya la.. hehhehe.. *maaf kalau ada yang terasa ye*


oklah saya harap semua yang membaca blog ini..ambil kesempatan untuk banyak bersedekah..walaupun sedikit..mungkin sesuatu yang besar bagi mereka yang tidak berkemampuan!  :)


0 Responses

Post a Comment