aqilah
assalamulaikum semua! harap semua sihat selalu.. memandangkan sekarang ni cuti sekolah.. saya ada la sikit2 baca buku preparing for next year! tapi sikit je..hehe.. sikit-sikit lama-lama jadi bukit kan? jadi apa salah nya...mula2 saya buka buku ekonomi.. tapi bertahan untuk 2 hari jer.. nak study dengan kawan baru best untuk subject ekonomi ni..lepas tu saya buka buku sejarah pula.. hahhha.. my fav subject! not really..hahaha.. ha.. yang ini betahan lama sikit dalam seminggu jugak la saya berkepit dengan buku sejarah ni.. best la pulak belajar sejarah ni.. lepas baca terus saya buat notes.. macam budak2 colourful !.. akak saya kata ni budak darjah berapa punya notes ni.. haish.. mmg budak2.. nak buat mcm mana? lepas tu akak saya cakap..kalau belajar sejarah sekarang next year confirm lupa balik.. so mood nak belajar sejarah pun dah tinggal sikit..hehe. beralih la saya kepada buku TASAWWUR

berbalik pada tajuk post saya.. iaitu ihsan..saya belajar daripada buku ini lah..dalam buku tasawwur ni chapter 3.. iaitu konsep insan.. saya nak kongsi dengan anda semua..

maksud ihsan iaitu = mahluk ciptaan allah s.w.t yang paling sempurna kerana dikurniakan akal, fitrah, dan nafsu agar boleh befikir ,berkehendak dan menerima ilmu pengetahuan :)

mesti semua orang tahu proses kejadian manusia kan??nak tahu setiap proses2 ni berlaku dalam masa 40 hari! :) dan dalam islam ada 5  proses iaitu
1- persenyawaan
2-alaqah ( zygot)
3-mudghah (feutus)
4-pembentukan tulang ( embryo)
5-ditiupkan roh

dan kita sebagai manusia atau ihsan mesti pertahu keistimewaan kita! peliklah kalau kita sendiri tak tahu keistimewaan diri kita yang telah diciptakan paling sempurna dari makhluk2 lain kan?..dekat sini saya akan list out keistimewaan diri kita..

1-kita dikurniakan akal untuk membezakan baik dan buruk..* contohnya pilih kawan yang baik. sebab kawan kita yang akan mempengaruhi kehidupan kita.. *
2-manusia dapat hidup secara bertamadun dan boleh mengamalkan nilai2 murni dlam kehidupan seharian 
3-manusia dilantik menjadi khalifah di muka bumi ni. * sebab itu la kita adalah sebaik2 kejadian*

hikmah sebagai mahkluk yang istimewa.. yang ni semua orang kena tahu :)

1- supaya kita sebagai manusia mudah menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah dekat muka bumi ni.
2-supaya kita mensyukuri nikmat bahawa Allah s.w.t telah menciptakan kita sebaik2 mahkulnya..
3-supaya manusia tunduk dan patuh pada peritah Allah s.w.t

kita sebagai manusia ada banyak tanggungjwab semua orang perlu tahu tanggungjawab kita..antaranya :

Tanggungjawab Kepada Allah s.w.t

1-dengan melalukan segala perintah dan meninggalkan larangan-Nya.
2-berzikir dan menyebut nama2 dan sifat2 Allah yang mulia.. 
3-bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah s.sw.t dengan menggunakannya kearah kebaikan

Tanggungjawab Kepada Diri Sendiri

1- tak memudaratkan diri dengan meminum arak, or ambil dadah ke. etc..
2- jaga maruah keluar agar terlepas azab seksa di api neraka..
3-jaga kesihatan diri..tubuh dan mental :).. jangan jadi gila sudah..

Tanggungjawab Kepada Manusia

1- tolong orang yang memerlukan bantuan 
2-jaga hubungan silaturahim sesama jiran..
3- hormat -menghormati :)

Tanggungjawab Kepada Alam

1- Tidak menyalahgunakan pembagunan untuk merosakkan alam sekitar..
2-memelihara dan memulhara alam sekitar * macam geografi la pulak hehhe *


dan inilah akibat kalu kita tak ada sifat ihsan itu..

1-dimurkai oleh Allah dan tidak mendapat rahmat daripada-Nya :(
2- Azab di akhirat menanti...:(
3- tidak dihormati oleh masyarkat :(

jadi sesiapa yang baca post ni.. tolong la jangan buang sampah merata2! dan kalau nampak sampah tu.. tolong la angkat ye.. nak tahu kalau kita tlong buang paku kat tepi jalan pun dikira sebagai sedekah! :)

0 Responses

Post a Comment